180 km naar Orewa Top 10, Kauri museum - Reisverslag uit Orewa, Nieuw Zeeland van Peter en Mieke Smeenk - WaarBenJij.nu 180 km naar Orewa Top 10, Kauri museum - Reisverslag uit Orewa, Nieuw Zeeland van Peter en Mieke Smeenk - WaarBenJij.nu

180 km naar Orewa Top 10, Kauri museum

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Peter en Mieke

26 Februari 2016 | Nieuw Zeeland, Orewa

Woensdag 24 februari 2016.
Vandag rijden wij naar Orewa Top 10 de camping waar wij al eerder hebben gestaaan, huisje 9 met op 100 meter de zee. Nu hebben wij huisje 4 gereserveerd, ruiken wij niet zo het recycle hok! Maar eerst natuurlijk naar het Kauri Museum. Niet in Dargaville, dat is een ander museum maar 42 km. verder in Matakore. Wel hebben ze bij het museum in Dargaville buiten de masten van de Rainbow Warrior staan. Wat een giga museum, niet zo gek dat ze daar al 50 km. verderop reclame over maken. Alles over de Kauri bomen, het hars, gum, wat er uit komt de hele bewerking tot planken, alle machines die je nodig had om ze om te zagen en te vervoeren staan er. Wat een zalen. Van onze reisleidster uit Haarlem horen wij dat ze zelfs omgevallen Kauri bomen niet mogen weghalen omdat de Kauri boom het verband legt voor de Kiwi's met de oertijd. En ze hebben natuurlijk niet zoveel historie als wij in europa! Na ruim 2 uur rijden wij de "1" weer op opweg naar de voor ons bekende Top 10. Voor dat ik mij om kan draaien heeft Mieke alweer een wasje draaien en als die hangt om 6 uur lopen wij 100 meter naar de zee en nemen wij de laatste duik in de Tasman zee. Daarna nog een uurtje opdrogen op het zand, wasje afhalen, even afshoweren en dan naar de ons bekende nr.1 van Orewa, Restaurant CASAblanca. Wij eten Turks en Grieks maar het gaat vooral om het heerlijke toetje. In de cabin de flessen wijn leegdrinken en dan alwat voorbereidingen treffen voor de reis terug, helaas.