Verdrag van Waitangi 6 - 2 - 1840 - Reisverslag uit Whakatane, Nieuw Zeeland van Peter en Mieke Smeenk - WaarBenJij.nu Verdrag van Waitangi 6 - 2 - 1840 - Reisverslag uit Whakatane, Nieuw Zeeland van Peter en Mieke Smeenk - WaarBenJij.nu

Verdrag van Waitangi 6 - 2 - 1840

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Peter en Mieke

11 Februari 2016 | Nieuw Zeeland, Whakatane

Maandag 8 februari 2016.
Vandaag vieren ze in heel NZ dat in 1840 de Maori stamhoofden het verdrag van Waitangi sloten met de Britse krroon. De strijd werd gestaakt tussen de Maori's en de Pakeha ( blanken). Wij zijn op tijd op en Claire heeft haar bed al afgehaald. Na het ontbijt en inladen even het kot kuizen en dan rijden wij weer naar de plek van gister. Laden de boot uit en gaan met z'n 3e de zee op, Mieke blijft als een verstekeling achter genietend van de zon. 3 lobsters haalt Ross boven waarvan 1 te klein en de andere 2 verkoopt Claire bij de viswinkel later. Onze werppogingen hebben weer weinig opgeleverd. Als wij terug varen zien wij op eens heel veel vogels op het water en vissen, het roer gaat om. De hengels worden in een rap tempo voorzien van andere haken, een zilvere vis met 3 weerhaken en om de beurt werpen Claire en Ross tussen de vogels en varen wij achter en om de schol heen. Op eens heeft Claire beet en een grote met volle kracht en beleid draaien ze de vis naar boven, ff vieren ff draaien. Net als ik hem boven water zie komen, een grote blauwe jongen, en ik klaar sta met de camera komt hij los...helaas. Bij de volgende poging horen wij een flinke tik en de hele lijn met haak en al breekt af. Oei dat was een grote, misschien wel een haai of een ....
Wij varen na een tijdje weer terug laden de boot op, duiken nog 1 x in de Pacific Oceaan en aanvaarden de terug tocht. De mannen scheuren naar huis en de meiden hebben nog een pit-pies stop in Opotiki. Thuis wasjes draaien en een half lam gaat de oven in, Philip eet ook mee. Iedereen valt om 7 uur aan, 1 voor allen en allen voor 1 en na een heerlijke pavlova met kersen en slagroom, uitbuiken en alvast inpakken voor morgen.