Feest in de van 't Hoff, White Island - Reisverslag uit Whakatane, Nieuw Zeeland van Peter en Mieke Smeenk - WaarBenJij.nu Feest in de van 't Hoff, White Island - Reisverslag uit Whakatane, Nieuw Zeeland van Peter en Mieke Smeenk - WaarBenJij.nu

Feest in de van 't Hoff, White Island

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Peter en Mieke

05 Februari 2016 | Nieuw Zeeland, Whakatane

Maandag 1 februari 2016.
Vannacht gingen onze mobieltjes al regelmatig dus als om 6 uur de wekker gaat kunnen wij aan de berichten en de filmpjes zien dat het een gezellig feestje is in de van 't Hoff. Om half acht op de kade staan dus de wekker gaat weer eens, dat is lang geleden. Toch maar even skypen met onze kids,aanhang en Finn. Wij zijn trots op ze dat ze zoveel lol hebben met elkaar, ook al zijn wij er niet een mooi stel samen. Na nog een bakkie op de kade en nog wat veiligheidszaken vertrekken wij om half 9. Een paar maanden geleden is er een boot, 1 km voor de kust in de fik gevlogen, niemand gewond, dus safety first. Halverwege worden wij getrakteerd op een dolfijn show. Of niet alle 42 mensen aan 1 kant willen gaan staan! Schitterend om te zien hoeveel lol die beesten hebben met de golven van de boot, onder de boot door, links en rechts... Na 1,5 uur varen gaan wij in een kleine boot aan wal. Deze trip stond ook al 1,5 jaar geleden op onze fucked list! Gelukkig is Ross ook vrij vandaag dus kunnen zij het ook eindelijk eens zien ook al wonen ze hier al jaren! Vanaf Whakatane zie je het rokende White Island al liggen op 49 km afstand. Het meest aktieve vulkanische eiland van NZ. 200.000 jaar oud en de laatste eruptie van stoom en vulcanische as was in 2013. Nu zie je constant witte stoom uit de grote krater komen. Alsof je op een andere planeet loopt heel weird. Rook hier en modder brorrelt daarop. Knal gele wanden en rotsen. Wij moeten bij elkaar blijven want you never now! De top ligt 322 m. boven de zeespiegel en totaal is het eiland vanaf de zeebodem 760 m. De stoom stinkt zo en is zo dik dat je dicht bij het grote kratermeer je gasmaksker wel op wil zetten. Op een rij staan wij bij het grote kratermeer. Wat geel en smerig is en de sulfiet rookwalmen blazen om je oren. Een heel surealistisch landschap, alsof je op Mars loopt. Het eiland is 2,4 x 2 km groot. Ooit hebben ze geprobeert hier sulfiet te winnen, maar door enkele uitbarstingen waarbij mensen zijn omgekomen zie je alleen de muren en de oude tandwielen, volledig aangetast nog. Na weer een fotorolletje te hebben volgeschoten gaan wij weer in 4 groepen terug naar de boot en op de terugweg krijgen wij ons lunchpakket.