De oudste gevangenis van NZ en dagje Art Deco - Reisverslag uit Napier, Nieuw Zeeland van Peter en Mieke Smeenk - WaarBenJij.nu De oudste gevangenis van NZ en dagje Art Deco - Reisverslag uit Napier, Nieuw Zeeland van Peter en Mieke Smeenk - WaarBenJij.nu

De oudste gevangenis van NZ en dagje Art Deco

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Peter en Mieke

31 Januari 2016 | Nieuw Zeeland, Napier

Maandag 25 januari 2016.
Met het boek van Kees en Liek en Anna en Peter zetten wij onze dagtour uit. Eerst naar de oudste Botanische tuinen, elke beetje stad heeft wel een botanische garden in NZ. Daarna boven op Bluff Hill staat nog de oudste, uit 1853, gevangenis die pas in 1993 dicht ging. Wij doen de oudio tour in het nederlands dus missen niks over alle ontsnappingspogingen, alle nepwapens die ze hebben gemaakt, de ophangplek, de begraafplaats waar ze vertikaal werden begraven zodat hun ziel niet naar de hemel kon! Wij zien de oude cellen en bedplanken die door de gevangenen zijn bewerkt tot hele kunstwerken. Als backpacker kun je hier nog een cel huren, slapen in de gevangenis is weer behoorlijk in trek. Misschien een idee voor de Haarlemse Koepel. Wij nemen nog onze vingerafdrukken en kopen een kaartje voor Damien. Bij het Art Deco centrum halen wij een boekje met wandelingen en uitleg van elk pand. Ruim 2 uur blijven wij omhoog kijken en foto's maken van de stad die al 1,5 jaar op ons lijstje stond. Voor de lunch belanden wij in de Whole Hall Kitchen, een combinatie van Marqt en De Tuinen en dan ook nog een restaurant. Heel veel Macrobiotisch eten, een hele wand vol met bussen met alle soorten zaden en noten. Bakken met alle soorten meel en nog een hoek met smeerseltjes en cremetjes. Wij eten een heerlijke gezonde maaltijd met smoothie. Duiken daarna de de oceaan nog even in en drogen op op een klein strandje. Die avond eten wij bij een Mexicaans restaurant in de stad.