De echte Kiwi en Huize Zonnedael - Reisverslag uit Hokitika, Nieuw Zeeland van Peter en Mieke Smeenk - WaarBenJij.nu De echte Kiwi en Huize Zonnedael - Reisverslag uit Hokitika, Nieuw Zeeland van Peter en Mieke Smeenk - WaarBenJij.nu

De echte Kiwi en Huize Zonnedael

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Peter en Mieke

14 Januari 2016 | Nieuw Zeeland, Hokitika

8-1-216. Van Fox Glacier naar Hokitika. Voor wij verder gaan stoppen wij eerst bij Franz Josef, 35 km verderop want als je in NZ bent moet je hem zeker zien....de echte Kiwi. Dit keer de Rodi, 1 van de 5 soorten Kiwi's die er zijn. In een kiwi reservaat de omgeving na gebouw, alles in het duister en vogelgeluiden. En daar, als onze ogen gewend zijn zien wij de 3 bolletjes met lange snavel in de grond poeren. Zo die kan ook weer van de Fuck-it list af. Langs de kust komen wij via Ross, zo heet de man van Claire dus foto shoot momentje, door naar Hokitika. Een No op de deur betekend nu voor het eerst ook echt dat er geen plek is op deze camping. Maar een kwartier later rijden wij het voormalige terrein van PZ of Vogelenzang op. Zo leek het. Het groot terrein vol oude vervallen lege barakken, hier en daar een verloren zwart konijn en voor de rest niemand. Heel weird. Maar gelukkig de laatste patient van PZ laat ons binnen in een film set van Loenatik. De Schalm is door het enige stenen pand helemaal uit gestald. Vloerbedekking op de grond, hoge plafonds, kamers die natuurlijk afsluitbaar zijn, een tv die in de tv kamer de hele dag aan staat waar niemand is, een cafetaria om in te koken met 30 steelpannen, 5 verschillende serviezen en door het hele huis vaasjes met die net bloemen. Echt de tijd is hier stil gestaan begin jaren 50. Fats met zonder rolstoel, de Majoor, zuster Verhoeven...ze zouden zo de filmset op kunnen lopen.. Afijn weer een hel ervaring rijker, slecht geslapen door waarschijnlijk oude muffe lucht worden wij uitgezwaaid door de laatste patient die hier de toko runt en de hele dag gratis mag bellen.